חדשות נדלן 2.0
חדשות נדלן 2.0
  • חדשות הנדל”ן
    • נדל”ן מסחרי
    • התחדשות עירונית
    • רגולציה וממשל
  • עיצוב הבית
  • מחירים
    • משכנתא ומימון
  • נדל”ן מסחרי
    • השקעות נדלן
  • לימודי יזמות נדל״ן
  • יצירת קשר
  • המומלצים
    • עצות מומחים
    • אינדקס עורכי דין
  • חדשות הנדל”ן
    • נדל”ן מסחרי
    • התחדשות עירונית
    • רגולציה וממשל
  • עיצוב הבית
  • מחירים
    • משכנתא ומימון
  • נדל”ן מסחרי
    • השקעות נדלן
  • לימודי יזמות נדל״ן
  • יצירת קשר
  • המומלצים
    • עצות מומחים
    • אינדקס עורכי דין
ראשי » עצות מומחים » קבוצת גולדשטיין – כיצד לפתור בעיית דייר סרבן ולהימנע מתביעה

קבוצת גולדשטיין – כיצד לפתור בעיית דייר סרבן ולהימנע מתביעה

ערן טוויטו

בשנים האחרונות, ההתחדשות העירונית בישראל תופסת תאוצה משמעותית כפתרון למצוקת הדיור ולהתחדשות שכונות ותיקות. עם זאת, אחד האתגרים המורכבים ביותר בתחום זה הוא תופעת “הדייר הסרבן” – דייר שמסרב לשתף פעולה עם תהליכי פינוי-בינוי או תמ”א 38. הסירוב יכול לנבוע ממגוון סיבות: חשש משינוי, אי-אמון ביזמים, דאגות כלכליות, או רצון לתנאים משופרים.

המשמעות המעשית של סירוב בודד עלולה להיות דרמטית עבור הפרויקט כולו: עיכובים של חודשים או אף שנים, עלויות נוספות ליזם ולשאר הדיירים, ובמקרים קיצוניים – ביטול מוחלט של תוכניות בנייה שהיו עשויות להועיל לעשרות משפחות. מעבר לכך, תופעה זו מייצרת מתיחות ומשבר אמון בין השכנים, ולעיתים מובילה לקרעים חברתיים ארוכי טווח בקהילה.

אחת החברות המובילות בתחום ההתחדשות העירונית פיתחה לאורך השנים גישה ייחודית להתמודדות עם אתגר זה – גישה המבוססת על הידברות, הבנה והכלה, תוך הימנעות מפנייה מיידית לערוץ המשפטי.

צילום: FREEPIK

גישה אחראית – למה תביעה אינה הפתרון המועדף

בעולם הנדל”ן המודרני, הפנייה לתביעה משפטית נגד דיירים סרבנים נתפסת לעיתים כמסלול המהיר ביותר לקידום פרויקטים. עם זאת, בחברה סבורים, כי תביעה צריכה להיות המוצא האחרון, ולא הראשון.

הסיבות לכך רבות ומשמעותיות: תביעה משפטית יוצרת אווירה עוינת שעלולה להשפיע על כל היחסים בפרויקט. הליך משפטי גם מגביר את אי הוודאות – במקום לוחות זמנים ברורים, הפרויקט נתון לחסדי מערכת המשפט העמוסה. בנוסף, תביעות מייצרות “תיעוד ציבורי” של הסכסוך, מה שיכול להשפיע לרעה על המוניטין של כל הצדדים המעורבים.

מבחינה כלכלית, עלות הליך משפטי עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים, ולפעמים יותר – הוצאה שבסופו של דבר מגולגלת על עלויות הפרויקט כולו. אך אולי החשוב מכל, תביעה משפטית פוגעת באמון – המשאב היקר ביותר בתחום ההתחדשות העירונית.

הגישה המובילה של החברה מבוססת על ההבנה כי ההבדל בין חברה מובילה לחברה רגילה נמדד ביכולת לפתור מחלוקות באמצעות דיאלוג ופתרונות יצירתיים, תוך הימנעות מהצורך בפנייה לערכאות משפטיות.

קבוצת גולדשטיין בוחרת בהידברות – מתודולוגיית הטיפול בהתנגדויות

קבוצת גולדשטיין פיתחה מתודולוגיה ייחודית לטיפול בהתנגדויות, המבוססת על חמישה שלבים מובנים:

  1. מיפוי אישי מעמיק – תהליך מובנה לזיהוי הצרכים האמיתיים העומדים מאחורי הסירוב, באמצעות מפגשים אישיים וראיונות עומק עם הדיירים הסרבנים. במפגשים אלה, נציגי החברה מקדישים זמן להקשבה אקטיבית, ללא ניסיון לשכנע או להפעיל לחץ.
  2. ניתוח מניעים – מעבר לסיבות המוצהרות, החברה משקיעה בהבנת המניעים העמוקים והלא מודעים שעשויים לעמוד בבסיס ההתנגדות. לעתים, הסירוב אינו קשור כלל לפרויקט אלא לחוויות עבר או לחששות עתידיים של הדייר.
  3. בניית תכנית מותאמת אישית – על בסיס המיפוי והניתוח, נבנית תכנית מפורטת הכוללת מענה ספציפי לדאגות של כל דייר. התכנית יכולה לכלול שינויים בתכנון הדירה העתידית, התאמות במפרט הטכני, או סידורי מגורים ייחודיים בתקופת הבנייה.
  4. מינוי אחראי קשר אישי – לכל דייר מתנגד ממונה איש קשר ייעודי מטעם קבוצת גולדשטיין, המלווה אותו לאורך כל התהליך. איש קשר זה מהווה כתובת לכל שאלה או חשש, ואחראי לוודא שההבנות וההסכמות מיושמות בפועל.
  5. תיעוד והסכמות – כל ההבנות וההסכמות מתועדות בצורה מסודרת ומאושרות על ידי כל הצדדים, כדי למנוע אי הבנות עתידיות. התיעוד נעשה בשפה ברורה ונגישה, ללא ז’רגון משפטי מאיים.

גישה מובנית זו מאפשרת להתמודד עם ההתנגדויות בצורה מקצועית ואפקטיבית, תוך בניית אמון ויצירת פתרונות המשרתים את האינטרסים של כל הצדדים.

שלבים מוקדמים למניעת התנגדות – אסטרטגיית המניעה המוקדמת

הגישה המקצועית של קבוצת גולדשטיין מבוססת על עקרון יסוד: מניעה עדיפה על טיפול. לשם כך, פיתחה החברה אסטרטגיית “מניעה מוקדמת” הכוללת פעולות קונקרטיות עוד בטרם התגבשות ההתנגדויות:

  • ניתוח סוציולוגי של המבנה – בחינה מעמיקה של המרקם החברתי בבניין, כולל מיפוי דמוגרפי, ותק הדיירים, ויחסי הגומלין ביניהם. ניתוח זה מאפשר לזהות מראש קבוצות אוכלוסייה עם צרכים ייחודיים.
  • שקיפות מלאה – החברה דוגלת במדיניות של “אפס הפתעות”. כל המידע הרלוונטי – תוכניות, לוחות זמנים, ציפיות ראליות, אתגרים אפשריים – מוצג לדיירים באופן ברור ונגיש, תוך שימוש באמצעי המחשה מתקדמים כמו הדמיות תלת-ממד ומודלים אינטראקטיביים.
  • מערכת תקשורת רב-ערוצית – פיתוח מגוון ערוצי תקשורת המותאמים לקבוצות גיל ואוכלוסייה שונות: מפגשים פרונטליים, פלטפורמות דיגיטליות, עדכונים בדואר מסורתי, ופעילות בקבוצות וואטסאפ ייעודיות.
  • מפגשי “חוסן קהילתי” – סדנאות וסיורים מובנים שמטרתם לחזק את הלכידות החברתית בין הדיירים ולבנות תחושת שותפות גורל בקידום הפרויקט. פעילויות אלו מסייעות בהפחתת חששות ובבניית מחויבות הדדית.
  • מינוי “שגרירי פרויקט” מקרב הדיירים – איתור דיירים בעלי השפעה ומעמד בקהילה, והכשרתם כמובילי דעה חיוביים שיסייעו בהסברה ובמתן מענה לשאלות ולחששות של שכניהם.
  • הכשרת צוותים בטכניקות גישור – הכשרה ייעודית לאנשי המקצוע של החברה בשיטות גישור, פתרון קונפליקטים, ותקשורת לא אלימה, המסייעות להם להתמודד עם מצבי מתח ועימות פוטנציאליים.

גישה פרואקטיבית זו מוכיחה את עצמה שוב ושוב, כאשר פרויקטים מתקדמים בקצב מהיר יותר ועם פחות מכשולים בדרך.

מענה לפחדים וחששות – טכניקות פסיכולוגיות לבניית אמון

לב ההצלחה בהתמודדות עם דיירים סרבנים טמון ביכולת לזהות את השורשים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס ההתנגדות. הניסיון המצטבר של קבוצת גולדשטיין מצביע על ארבעה פחדים מרכזיים המאפיינים דיירים מתנגדים:

חרדת שליטה – תחושה של אובדן שליטה על הסביבה המוכרת והבטוחה. החברה מתמודדת עם חרדה זו באמצעות “תכנית שיתוף מובנית” המעניקה לדיירים מעורבות אמיתית בקבלת החלטות, מבחירת חומרי גמר ועד לתכנון שטחים משותפים.

פחד משינוי – חשש עמוק מפני עזיבת סביבה מוכרת, במיוחד בקרב דיירים ותיקים. כמענה, פיתחה החברה תכנית “גשרי מעבר” הכוללת תיעוד מקיף של הסביבה הקיימת (צילומים, הקלטות, סיפורי משפחות) ויצירת רציפות תרבותית בין העבר לעתיד.

חרדה כלכלית – דאגה מפני עלויות נסתרות או הרעה במצב הכלכלי. קבוצת גולדשטיין מציעה “חבילת ביטחון כלכלי” הכוללת התחייבות לכיסוי הוצאות בלתי צפויות הקשורות לפרויקט ולדמי הניהול לאחר סיומו.

חשש מיחסים חברתיים משתנים – פחד מאובדן קשרים חברתיים קיימים. כמענה לכך, מפעילה החברה תכנית “קהילה מתמשכת” הכוללת פעילויות חברתיות בתקופת המעבר, ובניית תשתית קהילתית לאחר השיבה לבניין החדש.

באמצעות גישה אנושית ורגישות תרבותית, הצוות המקצועי מצליח ליצור אמון גם בקרב הדיירים החששניים ביותר. הם מספקים מענה מותאם אישית, כמו ביקורים בדירות לדוגמה, מפגשים עם דיירים מפרויקטים קודמים, וליווי צמוד בתקופת המעבר.

מקרים נדירים של תביעה – הגישה המאוזנת בסכסוכים משפטיים

למרות המאמצים הרבים בהדברות ובפתרון בעיות, קיימים מקרים חריגים בהם המסלול המשפטי הופך לבלתי נמנע. קבוצת גולדשטיין פיתחה פרוטוקול ייחודי גם למקרים אלה, המכונה “תביעה מאוזנת”:

  • הקמת צוות ייעודי לניהול הסכסוך – צוות מולטי-דיסציפלינרי הכולל עורכי דין, אנשי תקשורת, ומומחי יחסי ציבור, שמטרתו לנהל את ההליך המשפטי באופן שימזער את הנזק לכל הצדדים.
  • שימור ערוץ הידברות פתוח – גם במהלך הליך משפטי, החברה שומרת על ערוץ תקשורת ישיר ולא פורמלי עם הדייר, באמצעות גורם מתווך מוסכם שאינו מעורב ישירות בתביעה.
  • תכנית תקשורת לדיירים האחרים – אסטרטגיה מובנית להעברת מידע מאוזן ומדויק לשאר דיירי הבניין, כדי למנוע שמועות והסלמה של המתח בקהילה.
  • עדיפות להליכי גישור – שימוש בהליכים אלטרנטיביים ליישוב סכסוכים, כמו גישור, בוררות או הליך אחר שמחוץ לכותלי בית המשפט, שמאפשרים פתרון מהיר יותר וחסוי.
  • מדיניות “יד מושטת” – גם במהלך תביעה, החברה ממשיכה להציע פתרונות יצירתיים והסכמות חלקיות שיכולות להביא לסיום מוקדם של הסכסוך.
  • תכנית שיקום יחסים – לאחר סיום ההליך המשפטי, מכל סיבה שהיא, החברה מפעילה פרוטוקול ייעודי לבניית אמון מחדש ושיקום היחסים עם הדייר ועם הקהילה.

גישה מאוזנת זו מבטיחה כי גם במקרים הנדירים בהם נדרשת תביעה משפטית, הפגיעה בקהילה ובפרויקט תהיה מינימלית.

המודל האינטגרטיבי – השיטה שמונעת תביעות

קבוצת גולדשטיין פיתחה מודל עבודה אינטגרטיבי ייחודי, המשלב מומחיות מתחומים שונים לטיפול הוליסטי בהתנגדויות. המודל מורכב משלושה צירים מרכזיים שפועלים במקביל:

ציר מקצועי-טכני – צוות רב-תחומי הכולל מהנדסים, אדריכלים, שמאים ויועצים פיננסיים, המספקים מענה לסוגיות מקצועיות. הצוות מציע פתרונות יצירתיים לבעיות טכניות, כמו תכנון מחדש של חלוקת דירות, שימוש בטכנולוגיות בנייה חדשניות, או מציאת פתרונות פיננסיים יצירתיים שיגדילו את הכדאיות עבור הדייר.

ציר חברתי-קהילתי – שילוב גישות מתחום העבודה הקהילתית והפסיכולוגיה החברתית, ליצירת רשת תמיכה חברתית סביב הדייר המתנגד. הצוות משתמש בטכניקות של בינוי קהילתי ופיתוח הון חברתי, שמאפשרות לקהילה עצמה לתמוך בתהליך ולהפחית התנגדויות.

ציר תקשורת ומידע – מומחי תקשורת המתמחים בהנגשת מידע מורכב, שיוצרים מערך הסברה מותאם לפרופיל האישי של כל דייר. מערך זה כולל חומרים ויזואליים, הדמיות תלת-ממד, וכלים אינטראקטיביים שמסייעים לדיירים להבין את התהליך המורכב ולהתחבר אליו רגשית.

שילוב זה של מומחיות טכנית, חברתית ותקשורתית מאפשר להוביל פרויקטים מורכבים להצלחה, תוך הימנעות כמעט מוחלטת מהצורך בפנייה לערכאות משפטיות.

יתרונות הגישה של קבוצת גולדשטיין – התוצאות העסקיות והחברתיות

הגישה הייחודית בהתמודדות עם דיירים סרבנים אינה רק אמצעי להימנעות מתביעות משפטיות – היא אסטרטגיה עסקית שלמה המניבה יתרונות ממשיים ומדידים:

הפחתת עלויות – ניסיון החברה מראה כי ההשקעה בפתרון הסכמי חוסכת משאבים רבים בהשוואה לפתרון משפטי, בשקלול עלויות משפטיות ישירות, זמן ניהולי, והתייקרויות בחומרים ועבודה בשל העיכובים.

קיצור לוחות זמנים – פרויקטים בהם יושמה הגישה ההסכמית מתקדמים בקצב מהיר יותר, תוך חיסכון משמעותי בזמן בהשוואה לפרויקטים שמגיעים להליכים משפטיים.

השפעה על מוניטין ושיווק – לפרויקטים בהם הושגו הסכמות מלאות ללא צורך בתביעות יתרון משמעותי בשיווק, כתוצאה מהמוניטין החיובי והאווירה הטובה בקרב הדיירים והקהילה.

ערך חברתי – מעבר ליתרונות העסקיים, הגישה תורמת ליצירת קהילות חזקות ומגובשות יותר שתומכות זו בזו גם לאחר סיום הפרויקט. “אפקט הגלים” של קהילות אלו מייצר המלצות חיוביות ומושך לקוחות פוטנציאליים נוספים.

בניית מומחיות ארגונית – הניסיון המצטבר בפתרון קונפליקטים מורכבים הפך לנכס אסטרטגי של קבוצת גולדשטיין, ולמעשה ליתרון תחרותי משמעותי בהתמודדות על פרויקטים חדשים, במיוחד באזורים מאתגרים.

ומעל לכל, הגישה מחזקת את המוניטין של החברה כאחראית, אמינה ומובילה בתחומה. קבוצת גולדשטיין מחויבת לא רק להצלחה עסקית, אלא גם לרווחת הדיירים והקהילות שבהן היא פועלת.

לסיכום

קבוצת גולדשטיין הוכיחה לאורך השנים כי גישה המבוססת על הידברות, הבנה ופתרונות יצירתיים היא הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם אתגר הדיירים הסרבנים. במקום לראות בדייר המתנגד “בעיה”, החברה רואה בו הזדמנות לשיפור הפרויקט ולחיזוק הקשר עם הקהילה.

במקום לפנות מיידית למסלול של תביעה משפטית, קבוצת גולדשטיין מציעה מודל המתמקד במניעה, בטיפול שורש בסיבות להתנגדות ובבניית הסכמות רחבות. גישה זו לא רק חוסכת זמן ומשאבים, אלא גם מובילה לתוצאות טובות יותר לכל המעורבים.

הניסיון של החברה מדגיש את חשיבות האחריות החברתית כאסטרטגיה עסקית נכונה לטווח ארוך, ומציג חזון של התחדשות עירונית המשמרת את המרקם החברתי לצד שדרוג הסביבה הפיזית.

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

כל הזכויות שמורות

אין לעשות שימוש בחומרים המפורסמים באתר ללא אישור בכתב מבעלי האתר: avihai.zoomat@gmail.com

האתר בתהליך הנגשה לבעלי מוגבלויות
אנו עושים כל מאמץ להשלים את הנגשת האתר! במידה ונתקלת בבעיה אנא פנה אלינו!
תגיות
אשדוד אשקלון באר שבע בנייה דיור ציבורי דירה בהנחה דירה חדשה דירות הסכם גג השקעה השקעה בנדל"ן השקעות השקעות נדל"ן התחדשות עירונית חיפה חריש יואב גלנט יזמות נדל"ן יחידות דיור ירושלים לוד מחירי הדיור מחיר למשתכן מקרקעי ישראל משה כחלון משכנתא משרד הבינוי והשיכון משרדים נדל''ן ניר שמול נתניה עורך דין עיצוב הבית פינוי בינוי פריפריה פתח תקווה קבלן רמ"י רמת גן רשות מקרקעי ישראל שיפוץ שר הבינוי והשיכון שר הבינוי והשיכון יואב גלנט תל אביב תמ"א 38
האתרים שלנו: תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | המגזר-פורטל חדשות למגזר הדתי | מודיעין | מדינט – פורטל בריאות ורווחה | החדשות הטובות בישראל | רמת גן | בת ים - חולון | גב"ש | יש''ע:שומרון בנימין וגוש עציון | במרכז- לחברי הבית היהודי | לוד | לימודים אקדמאיים בישראל | חדשות ישראל | כפר סבא | נדל"ן
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס